
Zasnívaný jazz a praskanie starého gramofónu
Poliaci Skalpel po druhýkrát vydávajú svou hudbu na britskom labeli Ninja Tune
Marcin Cichy a Igor Pudlo, dvojica DJ-ov z poľského mesta Vroclav. Už viac ako šesť rokov títo dvaja pátrači hľadajú zaujímavé momenty zo starého jazzu 60. a 70. rokov, ktorý sa narodil v ich rodnej krajine. Nostalgické praskanie starých LP platní, zaprášený archív kdesi v zapadnutej pivnici a gramofónová ihla, ktorá je napriek dlhoročným verným službám stále funkčná – to je len niekoľko asociácií vynárajúcich sa pri počúvaní ich novinkového albumu. K tomu, aby vám zišli na um už po prvých minútach počúvania, netreba byť špeciálne naladený ani inak omámený. Voľnosť si vás nájde sama a keď sa vás zmocní, nepustí vás späť do všednej reality. Aspoň predmetných štyridsaťjeden minút nie.
„Je ťažké hovoriť objektívne o našom novom albume. Pracovali sme na ňom viac než tri roky a pri tvorbe sme využili všetky hudobné znalosti. Počujete tam pokojný ambient a rovnako tak dynamické beaty. Použili sme nezvyčajnú rytmiku a pokiaľ ide o aranže, chceli sme mu dať čo najviac nástrojov. Najlepšie označenie je jazz, pretože tento pojem fandí experimentom a je tiež plný emócií,“ vystihli sa sami autori v nedávnom rozhovore pre Zionmag. Z Poľska k nám prilieta hudba, čo nepozná hranice. Uvedomili si to aj predstavitelia kultového britského labelu Ninja Tune, kde Skalpel aktuálne vydali svoj album s názvom Skalpel.
Predtým než sa doň pustíme, je tu niekoľko úspechov DJ-skej dvojice: v diskografii majú zatiaľ dve oficiality (Sculpture a Skalpel), obe vydané na CD či dvanásťpalcáči a päťpiesňový singel 1958. Hudobne žijúce masy si ich všimli v roku 2000, keď sa Skalpel pochválili svojim demo cédé nazvaným Polish Jazz. Po vychválení od kritiky nasledoval podpis zmluvy s Ninja Tune a ďalšie aktivity, napríklad cesta skrz Poľsko spolu s DJ-om Vadimom a jeho Russian Percussion v rámci ich veľkolepej štvorpódiovej show. Za posledné dva roky Skalpel obohatili rozhlasovú show Coldcut Solid Steel o päť vlastných mixov, z ktorých dva sú obsahom albumu Virtual Cuts, chválami označeného za najlepšiu „mixtape“ v histórii poľskej elektroniky.
Spoznali sa v hudobnom obchode, kde Igor predával. Výmena názorov na hudbu prerástla do jej tvorby. „Štartovacou pôdou“ im mohla byť aj Marcinova znalosť hry na klavíri či Igorove gitarové začiatky v punkrockovej skupine. „Dnes tieto ’zručnosti’ nevyužívame, uvedomujúc si naše rozhodnutie tvoriť hudbu iným spôsobmi,“ hovoria Skalpel.
Zasnívaný jazz, osviežujúce bicie a archaické škrkanie gramofónu. Asi taká je v kocke táto platňa. Symbióza nástrojov a elektronického oparu sa rozbieha už v úvodnom tracku High, ktorému dominujú výrazné perkusie. Ostatné nástroje nastupujú postupne: v ďalšej piesni Not Too Bad už Skalpel pridávajú basu, zaujímavé vokály, klavír a zvuky zo sampleru. K rytmickému pohupovaniu vás pozvú obľúbenými „filmovými“ hláškami a la Avalanches, vyhrabanými niekde na smetisku zabudnutých lahôdok. Singel 1958 v pôvodnej podobe predstavuje tanečný rozmer ich produkcie, ktorý Skalpel aj v rámci svojich koncertných show oddeľujú od počúvacieho. 1958-čka sa dočkala aj ďalších fantastických spracovaní, nachádzajúcich sa však len na 12“ alebo CD singli. Medzi najvydarenejšie radím Quantic Remix a najmä dynamický a energický vlastný Skalpel Remix. Škoda, že tieto remixy tiež nenapchali na album. Tomu na úkor tanečnej dominuje pohupovacia a zahĺbená hudba, ťažiaca z kombinácií a variácií. Zaujme viacero trackov, menujme aspoň Sculpture v závere či detektívne znejúci Break In.
Možno budete prekvapení, keď v zmeske známej zo Solid Steelu objavíte Skalpel – našich severných susedov. Nu jazz, pokojne porovnateľný s ostatnými kvalitkami z produkcie Ninja Tune Records, vzniká v krajine, ktorá má s tou našou mnoho spoločného. A ako hodnotia tamojšie hudobné dianie samotní umelci Marcin Cichy a Igor Pudlo? „Poľská hudba je toho času veľmi chudobná. Najdôležitejšie je totiž robiť skutočne dobrú hudbu – svoju cestu k poslucháčovi si určite nájde. Myslíme si, že Poliaci sa jej už nevedia dočkať a bude jej tým viac, čím viac bude takýchto nedočkavcov.“
V ponuke chválospevov na album Skalpel je ťažké hľadať ten najvýstižnejší, už vôbec sa netreba namáhať vymýšľaním vlastného. Ak však objavíte ten svoj originálny, dajte vedieť. Májové vydanie magazínu Hip Hop Connection tituluje ostrých Poliakov ako „osviežujúci dúšok chladenej vodky“. V rovnakom štýle teda stačí želať príjemné popíjanie!
Ochutnať ich hudobnú produkciu môžete nielen na albume Skalpel, ale aj naživo. Už tento piatok hrajú v rakúskom meste Graz (Springfour Festival for Electronic Art & Music), o týždeň nato štartujú poľskú šnúru.
Matej
zionmag.org