
Nie je žiadnym tajomstvom, že boom balkánskej hudby (najmä asi vďaka Kusturicovmu Undegroundu) už dosiahol celoeurópskych rozmerov. Zoskupenia ako Boban Marković Orkestar alebo Koçani Orkestar nie sú už ani na slovenských pódiách žiadnou zvláštnosťou.
Charizmatické dychové sekcie, charakteristická, divoko pulzujúca rytmika. To všetko je pre hudbu Balkánu veľmi príznačné. Ak túto hudbu zaradíme do škatuľky world music, kam právom určite patrí, tak sa na jej charaktere nepodieľa len geografické vymedzenie, ale aj etnické, ktoré ho výrazne formuje. A tak sa citlivá otázka Rómov dostáva z pejoratívneho do ospevovaného postavenia. Škoda, že sme na Slovensku zabudli, prečo k nám Rómovia v 15.storočí vlastne prišli. Mnohí z nich boli a sú geniálni hudobníci, ktorých horúca krv síce spôsobuje nemálo sociálnych problémov, no dáva vzniknúť podmanivej hudbe, ktorá si nás aj napriek možným rasovým predsudkom dokáže získať.
Crammed Discs je belgické vydavateľstvo, ktoré sa v rámci svojej vydavateľskej činnosti systematicky venuje aj hudbe Balkánu. Jeho producenti objavili pre Západnú Európu dnes vari najznámejšiu cigánsku kapelu Taraf de Haidouks či macedónskych Koçani Orkestar.
Album Electric Gypsyland je akousi poctou produkcii týchto dvoch zoskupení, ale i cigánskej hudbe ako takej, ktorú sa snaží konfrontovať so západoeurópskou urbánnou kultúrou. Projekt vznikol pod producentským vedením Stefana Hantela alias Shantel. Jeho moldavské korene ho priam predurčujú k tejto úlohe. Sám prispel i dvoma remixami. Ďalej tu môžete nájsť latinobalkan remix Senora Coconuta, Jurymanov hypnotický zostup do zadymeného etno-džezového undergroundu či dubové polohy v podaní Bigga Busha (Rockers Hi-Fi). Ešte sa tu objaví zopár tureckých motívov, o ktorých Balkánci určite vedia svoje a všetko to uzatvárajú tanečné, občas mierne artificiálne rytmy v „diabolskej“ kombinácii zo živelnosťou nefalšovaného Balkánu.
Sonor
Nota Bene