
Myslíte si, že vás v muzike už nič neprekvapí? Ak ste znudení všetkými minulými, súčasnými i budúcimi štýlmi nevážnej hudby a vrcholne otrávení z nevydareného leta, skúste sa trocha pohrabať v regáloch predajní a hľadajte šťavnatý ananás plnený jahodami – nazýva sa Samba Soul 70! Je to sampler brazílskych hitov 70. rokov.
Dobiehame brazílsky náskok
Túto hudobnú lahôdku vlastnoručne pripravili Béco Dranoff a Marc Hollander z belgického labelu Ziriguiboom, ktorí patrí pod „korporáciu“ < >Crammed Discs. Kompilácia určite otrasie vašou dôverou vo vlastné ovisnuté uši. Na slovenské stoly tento podpultový koloniálny tovar dováža distribučná spoločnosť Wegart.
Pätnásť piesní z rokov 1968 –1977 a jedna z roku 1987 patrí do štýlu samba soul, ktorý vznikol svojho času v Brazílii ako odpoveď na americké hnutie Black Power a úspechy hviezd z Motownu – Jamesa Browna, Ottisa Reddinga či Arethy Franklin. Práve tento nový štýl vytlačil v 70. rokoch z tamojších tanečných parketov už trochu zunovanú bossa novu, ktorá je u nás ešte stále jediným synonymom brazílskej hudby – či už vo svojej pôvodnej jobimovsko-gilbertovskej podobe, alebo v súčasných populárnych klubových nu-bossových úpravách. Logika veci napovedá, že najbližšou obeťou nadšenia Stredoeurópanov bude práve samba soul, čím sa nám podarí znížiť náskok Brazílie o ďalších desať rokov. Ale dosť bolo irónie! Poďme sa pozrieť na to, prečo je vlastne táto kompilácia taká objavná.
Supermoderné „stariny“
Okrem toho, že ide zväčša o našincovi neznáme mená (s výnimkou speváckych hviezd ako sú Elis Regina, Gal Costa alebo Bebeto), nové sú aj zvuky. Niekedy mám dokonca veľkú chuť pochybovať, či sú to naozaj tridsať rokov staré nahrávky? Nie je to dajaká štúdiová „kuleha“? Všetky skladby totiž znejú supermoderne – najmä perkusie, bicie a aranžmány dychových nástrojov pôsobia veľmi progresívnym dojmom. Pri skladbe Milton Banana Tria som práve žehlil a chvíľu som mal pocit, že sa mi zbláznila žehlička alebo sa v byte objavil mimozemšťan a vydáva čudné poplašné zvuky! Zdá sa však, že to boli iba rozladené elektrónky v predpotopnom elektrickom klávesovom nástroji kapely. Pesnička Onde Anda O Meu Amor z roku 1977 znie zasa tak, akoby ušla z doteraz nevydanej výberovky Break´n´Bossa 5. Kombinácia groovy klávesov, džezrockovej basy, flauty a bicích (hi-hatka znie ako rafinovane naprogramovaná) hravo prevalcuje hocijakú Jazzanovu alebo Conteho. Aranžérsky „najošúchanejšie“ na počudovanie pôsobí jediná pieseň z 80. rokov – Nego Dito od Branca Di Neve, ktorá vás však dostane skvelými speváckymi výkonmi.
Hudba pre celú planétu
Pri tejto kolekcii nahrávok si prídu na svoje nielen hudobní archeológovia, ale aj futurológovia. Tí prví budú iste slastne spomínať na časy televíznych prestávok so zábermi plávajúcich labutí z bojnickej zoo, ku ktorým by Samba Soul 70! skvele pasovala. Tí druhí budú zasa špekulovať nad tým, kedy a ako sa tieto ingrediencie objavia pretavené do „modernej“ podoby. Konečne som prišiel na to, odkiaľ kradli nápady kapely typu Stereolab, Crystal Waters, Da Lata, Zuco 103... Zdá sa, že nielen brazílske pralesy sú pľúcami Zeme, ale aj brazílska hudobná scéna je zásobárňou hudby pre celú planétu. Dúfajme, že nevyčerpateľnou!
Vladimír Potančok
5D