
k vydavateľstvu ninja tune patria aj hip-hopový sublabel big dada a experimentálny sublabel n tone. ten druhý menovaný bol založený v roku 1994 a hoci je už takmer tri roky nečinný, bol domovom pre nenapodobiteľnú neotropic, mikroelektronicko-jazzových flanger, alebo experimentálno-ambientných journeyman. hudba, ktorá nepodlieha aktuálnym trendom. dôkazom je aj tento album, vydaný už v roku 1997.
national hijinx je albumom ambientného producenta paula franklanda a jeho dj-ského kolegu colina watertona, čiže spomínanej dvojice journeyman. okrem neho vydali album (resp. 12" singel) mama 6 a singel 50cc; ako remixéri sa objavili na platniach dj food alebo 9 lazy 9.
ako už obal platne napovedá, jej obsah nebude vôbec veselý. temnú atmosféru dotvárajú často používané sample a rozhovory z horrorových filmov. úvodná national hijinx začína v prvej časti ako pomalá melancholická skladba, postupne sa zmení na jungle a trip-hop a vyvrcholí ako šialený drill n bass. aby toho nebolo málo, z dialógov sa dozvedáme o žene, ktorú prenasledujú hlasy mŕtvych aj snahe príbuzných pomôct jej. príbeh sa, už s podtitulom mr swanks mestore, končí na spoločenskom večierku, kde v pozadí hrá jazzová skupina. album ďalej pokračuje industriálnym breakbeatom s príznačným názvom rusty beats a acidom eugolana box. v skladbe spy zasa dominuje ženský operný spev. the dark frog je akýmsi pohrebným pochodom, ale rovnako dobre by zapadol aj do sountracku k talianskemu seriálu chobotnica (ktorého hudba je bezpochyby veľmi dobrá). album sa vracia späť do sveta "živých" prostredníctvom poslednej, príjemnej chill-outovej skladby bicuits, s akustickou gitarou a basou.
ako to už pri značke n tone býva, nejedná sa o žiadny "easy listening". ak však zbožňujete hudbu neotropic alebo funki porcini, toto je album pre vás. a pozor - nepomýľte si journeymana s jurymanom, projektom iana simmondsa, ktorý je takisto súčasťou katalógu n tone.
rating 5 /5
www.phunkair.szm.sk