1. Úvod
V rámci mojej seminárnej práce by som sa chcel venovať hudobnému žánru známemu pod menom hiphop, ktorý v poslednej dobe získal na obrovskej popularite nielen u nás, ale takmer všade na svete. Cieľom mojej práce je porovnať názory fanúšika klasického slovenského hiphopu na ostatný album amerického producenta Sixtoo Jackals and Vipers In Envy of Man na jednej strane a fanúšika experimentálneho, inštrumentálneho hiphopu, na album Bozk na rozlúčku od slovenskej kapely Kontrafakt na strane druhej. Ako testovaciu vzorku som vybral dvoch adeptov mužského pohlavia vo veku 17 a 23 rokov. Obaja si však želajú zostať v anonymite. UPOZORNENIE: Vzhľadom na zachovanie autenticity som prepis reakcií na vypočuté albumy ponechal v pôvodnej forme, bez akýchkoľvek úprav, okrem vulgarizmov, ktoré boli čiastočne cenzúrované.
2. Stručná charakteristika interpretov
Kontrafakt je jednou z prvých hiphopových skupín na Slovensku. Ako prvej sa jej podarilo tento žáner spopularizovať a dostať do popredia v takej miere, ako nikomu pred nimi. Na konte majú síce len dva albumy a Rytmus, najmedializovanejší člen skupiny, vydal minulý rok sólový album, no ich úspech je obrovský nielen na Slovensku, ale aj v Čechách.
Sixtoo je veterán americkej undergroundovej hiphopovej scény, ktorej pevnou súčasťou je už od 90. rokov, kedy ako DJ vystupoval a spolupracoval s množstvom známych interpretov ako Buck 95, Sage Francis, alebo The Goods. Od roku 2000, kedy sa dal aj na producentskú dráhu, stihol vydať štyri regulérne albumy a množstvo live setov.
3. Charakteristika testovanej vzorky
Priemerný slovenský hiphopový fanúšik (PSHF) začal počúvať hiphop pred približne 3 rokmi, keď ho už hrali aj v telke. Najobľúbenejší intepreti sú Kontrafakt, Rytmus a H16. Na koncerty chodí výnimočne, záleží od výšky vstupného a zúčastnených interpretov.
Priemerný fanúšík undergroundového hiphopu (PFUH) začal počúvať hiphop približne v rovnakej dobe ako PSHF, ale kedže mu kamaráti povedali, že súčasný slovenský hiphop je komerčný, začal počúvať radšej to, čo mu kamaráti povedali, že komerčné nie je. Obľúbení interpreti sú Sage Francis, WWW, Buck 65 a všetko, čo skúsenejší kamaráti odporučia. Na koncerty chodí výnimočne, záleží od výšky vstupného, miesta koncertu a ľudí, čo sa tam chystajú.
4. Výskum
Tu sú zaznamenané reakcie obidvoch respondentov na jednotlivé albumy:
Sixtoo - ”Jackals and Vipers In Envy of Man”
PSHF – To čo je? Šak tam sa nerepuje? To akože len toto tam je celý čas?
PFUH – Šak to je inštrumentálny hiphop, ne, vole. Tam sa nerepuje.
PSHF – To je jaký žebrák. A tomuto akože hovoríš hiphop? To ma poser. Nuda!!!
PFUH – Šak počúvaj, ty kar. Normálne že intro a už to ide, riadne hustý a temný sampel, poriadny beat a ideš.
PSHF – No počkaj, tak aspoň, že jak sa volajú songy... k...t šak to nemá ani názvy...to je čo za p.....u...fakt akože slabučké to je.
PFUH – A tebe hovorí niečo také meno ako Dj Shadow alebo Dj Vadim?
PSHF – Počkaj, nedávali oni nejaký fjúčuring s Rytmusom?
PFUH – Určite ty žebrák, akurát vo sne. Sa zobuď, šak Shadow je legenda. Ten týpek robí s gramcami to, čo sa ti ani nesnívalo.
PSHF – Môžem j...ť ! Rapuje tam?
PFUH – Ale šak o to nejde
PSHF – Môžem j...ť!
PFUH – Ty si fakt žebrák obmedzený. Šak počúvaj tento album. Úplne skvelé to je. To je dokonca lepšie jak Dj Shadow. Proste úplne temná atmosféra ide z toho.
PSHF – Akože chalanko, ty čo dávaš? Temná atmosféra? Pozerám, že dobrý matroš tohto roku bol.
PFUH – Nas.r si. Týpek sa tu neuveriteľne vyhral so zvukom. A to pritom základ albumu tvoria jeho živé veci, čo dáva na koncertoch, tie ešte upravil a dal dokopy, takže to tvorí jeden pevný celok, ktorý drží pokope a vytvára neuveriteľne ponurú atmosféru. Výborné.
PSHF – Už si skončil?
PFUH – Hej.
PSHF - Nuda, nuda a nuda. Od začiatku až do konca. Daj tam radšej Kontrafakt.
Kontrafakt - ”Bozk na rozlúčku”
PSHF – Kámo, cítiš to. P.i. Jasné, áno, tak to má byť. Poriadny náj.b. Intro úplne že popi.i. Akože hovoria jak im huba narástla.
PFUH – Tak keď ide len o to poriadne pič...ť v každom tracku, tak potom sú fakt, že najlepší. Ale tak treba im nechať, že na rozdiel od väčšiny slovenského hiphopu, je toto aspoň zvukovo kvalitné.
PSHF – Šak hej, Kontrafakt, ne?
PFUH- Ale fakt, akože texty sú furt o tom istom: My sme úplne pop..i a vy ste úplni žebráci.
PSHF – Ale aspoň tam nejaké texty sú.
PFUH – Radšej žiadne, jak takéto chujo...y.
PSHF – Šak hiphop je o tom, ne? Dávať tak jak to cítiš.
PFUH – Aha, tak už chápem, čo cítili chalani, keď písali tracky ako ”M.m v p.č.”, ”Sme úplne na p.č.”, ”U.eb tomu” alebo ”Polnočná p.č.koláda”
PSHF – Hehehe, no šak to je to, čo je na nich super.
PFUH – Sorry, nie že by som bol nejaký purista, ale ich texty mi naozaj nič nehovoria. Produkciu majú kvalitnú, aj flow je výborný a dokonca sa tam občas mihne aj nejaký nadhľad a humor, ale všeobecne to je len presný obraz, ako vyzerá súčasný slovenský hiphop – prázdno a tupo.
PSHF – Ach jaj, ďalší intelektuál, ktorý by chcel aby sa repovalo o mieri a kvetinkách...
PFUH – Sr.ť na to. Toto nemá zmysel. Ty si počúvaj svoje a ja svoje.
PSHF – Konečne dačo rozumné z teba vyšlo.
5. Záver
Na základe môjho experimentu som došiel k záveru, že jednotliví reprezentanti síce nezdieľajú spoločný názor a nedokážu dospieť ku kompromisu, ale môžu fungovať vo vzájomnej symbióze, kedy jeden ignoruje druhého a naopak.
Text: lka
Exitmusic.sk