
Nevedno kde bolo a kde nie, dnes TO však naozaj žije tam hore, na škandinávskom poloostrove. Vikingovia sa opäť rútia do Európy, ale tentokrát v rukách zvierajú počítače a rôzne iné elektronické zbrane. S kým máte tú česť, si rýchlo uvedomíte pri počúvaní kompilácie trinástich najvýznamnejších figúr/jednotiek, ktorá môže zároveň poslúžiť ako akýsi Úvod do štúdia nórskej elektronickej scény. Každý z tvorcov prispel nahrávkou, nepoužitou na doteraz vydaných albumoch, čo povyšuje produkt nazvaný poeticky Love comes shining over the mountains na platňu, rovnocennú všetkým ostatným albumom severských elektronikov.
Sú tu naozaj takmer všetci. “Takmer” preto, lebo firmička rune grammofon vznikla len prednedávnom a hoci sa exkluzívne zaoberá nórskou elektronickou a elektroakustickou hudbou (natiahni si http://www.runegrammofon.com), nestihla ešte menšie množstvo vojakov zaradiť do svojej elitnej légie. Na druhej strane, tá jej vlastná je natoľko silná, že môže zaútočiť hocikedy a na hocikoho. Kašlať na metafory, táto hudba je vďaka svojej rôznorodosti schopná osloviť rôzne publikum (celkom chutná tautológia, nie?). Kapacitne maximálne natlačené cédé je jedinečnou šancou, ako spoznať tvorbu súčasných severských progresívnych hudobníkov. Od tých najznámejších, až po najmladšie bradaté tváre. Hneď úvodné dielko formácie Information Confusion reigns #1 dokazuje, že aj často fádny drum'n'bass sa dá spracovať zaujímavo. Je zaujímavé, že hoci poniektorí z hudobníkov majú za sebou dlhú DJskú prax, obľubujú v kombinácii s elektronikou skôr pomalšie rytmy (tak maximálne 80 BPM). Kúzelne archaicky medzi tou všetkou elektronikou znie Fonofonier krstného, duchovného či najvlastnejšieho otca celej nórskej elektronickej hudby Arneho Nordheima. Tento neúnavne experimentujúci veterán svojimi zvukmi synťákov pripomína sólové vystúpenia Mariána Vargu; Nordheimova extérierová zvuková inštalácia údajne “závisí od lokálnych poveternostných podmienok” a teda môže mať niekoľko verzií. Zdá sa, že v dobe tejto nahrávky bolo celkom príjemne. Naproti tomu pod krycím názvom Monolight sa ukrývajúci sám hlavný ideológ a majiteľ značky rune Kristofferson predvedie ako “electronic music goes minimal”. Jeho príspevok Spiritstalker by sa voľne preložiť aj ako “Terry Riley s počítačovými slučkami sa hrajúci”. Na sampleri samozrejme nechýbajú kreácie kultových postáv Deathproda a Biosphera, kutiacich spolu aj sólo. Ten, kto pozná album Nordheim transformed (podrobnejšie viď nižšie), tu nájde jednu z alternatívnych (nepoužitých) nahrávok, ktorú sám Bio koketne nazval “sónická retranslácia” Nordheimovej hudby. Duet Bia a Deathproda je živou nahrávkou z kostola Domkirke v Oslo. Fascinujúca akustika a napätie dominuje elektronickému dialógu týchto dvoch najvýznamnejších nórskych konceptuálnych umelcov. Dvoj- a viaczmysly využilo aj kvarteto Supersilent, ktoré poslúži úryvkom zo svojej, tiež naživo improvizovanej zvukovej vízie k slávnemu nemému nemeckému expresionistickému filmu Kabinet Dr. Caligariho. Úvodný sampel pripomínajúci zvuk premietačky pohltí ambientné ostináto, do ktorého nepravidelne vpadajú neočakávané “nástupy” rôznych druhov a foriem zvuku. Elektronika loops and rules! Nekúpite si? Na kompilácii je zastúpený aj pomerne nový príslušník rozrastajúcej sa rodiny "arktického ambientu", v duchu tradície tiež pod umeleckým menom: tentoraz Phonophani.
(časť článku SEVERNÝ VIETOR JE... OSVIEŽUJÚCI (MAPA NÓRSKEJ ELEKTRONICKEJ HUDOBNEJ SCÉNY, 3/4 Revue, Vlna 2002/2)
3/4 Revue