
Jóhann Jóhannsson je jedným z najaktívnejších súčasných islandských skladateľov: je spoluzakladateľom umeleckého združenia / labelu Kitchen Motors, podieľal sa na produkcii albumu Marca Almonda Stranger Things, spolupracoval s Barrym Adamsonom, Pan Sonic, The Hafler Trio, zložil hudbu k viacerým divadelným hrám, dokumentárnym filmom a trom celovečerným filmom. Englabörn je jeho prvým sólovým albumom a zároveň novou verziou soundtracku k rovnomennej divadelnej hre. Pôvodné skladby boli napísané pre sláčikové kvarteto, klavír, organ, cimbal a perkusie, nebol by to však label Touch, keby tieto zvukové zložky neboli dodatočne elektronicky upravované. Vznikli tým jemné, často až úplne sublimujúce podklady pre inak čisto akustické nástroje. Z rámca ostatných skladieb sa najviac vymyká úvodná pieseň (a tiež jej iná, záverečná verzia) Odi et Amo s počítačom generovaným vokálom spievajúcim poému v latinčine. Umelý, strojový hlas počítača vstupuje do ostrého kontrastu s objímajúcim teplom sláčikových nástrojov. Celý album sa možno až počuteľne snaží pôsobiť príjemným dojmom, ale vďaka celkovej zvukovej strohosti sa šikovne vyhýba preestetizovanosti, tá jemnosť a vyrovnanosť tu však nie je klamlivá. Hoci umenie nie je príliš o "páčení a nepáčení", Englabörn kladie dôraz na emotívnosť a krásu, prekvapuje intimitou a vyžaruje až prekvapivú dávku tepla a pokoja.
mim@message.sk
3/4 Revue