Tá nepríjemná trpká chuť v ústach. Objaví sa vždy, keď sa mi pod
ruku dostane nejaká výberovka. Hneď si predstavím, koľko cigariet padne za
vlasť, kým spíšem akúsi recenziu. Tentokrát som však počúvala so zatajeným
dychom. Hiphopoví vizionári zapečatení pod nálepkou Ninja Tune naservírovali na nosiče, ako inak, ozajstné lahôdky.
Dvojcédečko Xen Cuts okrem toho obsahuje aj celkom vtipnú čerešničku -
booklet mapujúci ninjovské desaťročie. Celkom pekne si to tiež rozkrojili.
Prvý album je orientovaný prevažne na rapové podzemie, miestami sa mihne
jazzy drum´n´bass. Vyniká tu vždy geniálny Mr.
Scruff (´UgĄ) - ale pozor! Keď to klope, neotvárajte dvere. Zaručeným
hitíkom v skejťáckych kruhoch by sa mohla stať skladba ´Memories´ zoskupenia
Neotropic. Zaujímavou vecičkou prispeli aj Cabbageboy. Nechýba ani stálica -
ruský všadebol DJ Vadim. Popri rutinnom hľadaní hiphopových novotvarov, si
Vadim našiel záľubu aj v spomaľovaní. A výnimkou nie je ani jeho ´Your
Revolution´. Oslavovaný Kid Koala sa v skladbe ´Emperors Main Course´
predstavil dokonale namiešaným sláčikovým a scratchíkovým zvukom doplneným o pozoruhodnú ázijskú prednášku.
Napriek tomu, že sa v Bristole udomácnila progresívnejšia scéna (never
všetkému, čo sa čviriká), bristolský projekt Up, Bustle & Out ničím
nešokuje. Poriadny tresk ale zažijete od Luka Viberta, ktorý úspešne
prepašoval na nosič mierne psychedelickú záležitosť ´I Hear The Drummer´. A
nakoniec hymna ´Ninjah (We Are Ninja)´ od Finka.
Druhé cédečko Xen Cuts je o čosi napínavejšie. Zostávate v strehu, čo za
kúzelníka to príde. Cinematic Orchestra ako na bežiacom páse nahráva hudbu k
filmu, len ten film stále nikde (čo takto remake Twin Peaksu?). Up, Bustle &
Out sa pokúšajú svoju údajnú progresivitu prejaviť latinorytmami vo svižnej skladbičke ´Los Locos Cubanos´. Viac než len slušnými jazzprvkami je nabitá skladba ´My Life In These Bottles´ (Loka). Na príjemné plávanie vo virtuálnom oceáne by sa dal od Clifforda Gilberta (´Restless´) v týchto mrazivých mesiacoch
nahovoriť zrejme každý. Plavky si osušíte počas jeho orchestrálky ´The 10th
Victim´. Vážený predstaviteľ triphopu DJ Food sa rozhodol pre návrat k ranej
avantgarde. Týmto smerom ho nasleduje aj Funki Porcini vo svojom nemenovanom
diele a kompiláciu uzatvárajú Max & Harvey kvalitnou uspávankou.
Wow! Spustila sa výberovka Xen Rare Cuts. Wow! A hneď prvá vecička v podaní
Saula Williamsa nie je žiaden shit. Wow! Okrem toho, že si to Coldcut
rozdáva electric, cédečko je poznačené jazzprvkami, experimentálnym
hiphopíkom a riadnou dávkou undergroundu. V dávnej
dobe (rock´n´rollu) kamennej, sa hudobným pokušiteľom hovorilo
avantgarážový. Ninjovská dielnička by produktu Xen Rare Cuts mohla pripnúť
identifikáčnú známku ´avantbeatový´. Vystihuje to najmä Amon Tobin s Chrisom
Morrisom v spoločnom ´Bad Sex´ či Sukia a Dj Food v skladbe ´Feelin´ Free´. Cinematic Orchestra síce veľkolepo, ale stále zostávajú bez filmu. Pozornosť si zaslúži East Flatbush Project. Piesňou ´Tried By 12´ totiž spôsobili rapovú revolúciu. Miesto obvyklého ´bla-bla-bla´ odznie iba priekopnícke
´bl-bl-bl´. To sa možno dotklo samotných majstrov (Mr. Scruff, DJ Vadim, Kid
Koala) a tak na tomto nosiči príliš neexcelovali. Naopak, Hexstatic sa v
mixíku ´Ninja Tune´ vôbec nedrží na uzde - a komuže to asi vzdáva hold?
Ninja Tune sa proste oplatí - len od Wegartu.
text : prva
bajkonur.sk