Vydavateľstvo Geographic patrí pod známy label Domino Recordings a špecializuje sa na muziku, ktorá doposiaľ nie je zaznačená na hudobných mapách. Jeho motto je jednoduché, no prísne: mapovať nepovšimnutú, krásnu a citlivú hudbu.





Geographic je divízia vydavateľstva < >Domino Recordings, ktorá sa špecializuje na mapovanie hudobných území, kam zatiaľ noha väčšinového poslucháča nevkročila. Nenechajte sa pomýliť, krajina pôvodu nie je dôležitá. Mottom vydavateľstva je zachytenie nevtieravých krásnych momentov, ktoré mnohí z nás deň čo deň míňajú bez povšimnutia.



Najdôležitejší label deviatej dekády




Keď som sa prednedávnom rozhodol, že napíšem profil vydavateľstva Domino, netušil som, aký bič na seba pletiem. Ukázalo sa, že urobiť presný a výstižný popis (podľa mňa) najdôležitejšieho európskeho vydavateľstva 90. rokov je časovo mimoriadne náročná úloha. Ako to už v takýchto komplikovaných prípadoch býva, zamotané nitky sa najlepšie rozmotávajú od konca. Preto prvé dva diely profilu venujem maličkej škótskej firme Geographic Music Ltd., ktorú si Domino zobralo pod svoje distribučné krídla.




Ťažké začiatky




Ide skutočne o veľmi nenápadnú, no o to zaujímavejšiu hudobnú spoločnosť. Vznikla pred necelým rokom a za ten čas vydala päť dlhohrajúcich albumov. Za jej menom sa skrýva skupina The Pastels, menovite hlavne Stephen Pastel. The Pastels neradi koncertujú a tak je jasné, že iba hraním sa neuživia. Stephen robí všetko možné. Píše o hudbe, pomohol Dominu vytvoriť oficiálne webstránky a, samozrejme, hrá v rôznych skupinách. Ale o vlastné vydavateľstvo záujem nikdy nemal. Vždy si myslel, že v jeho rodnom Škótsku existuje priveľa gramofiriem.


Zlom nastal celkom náhodou, na návšteve kamaráta v Londýne. Bol to David Keenan, hudobný fanúšik a prispievateľ časopisu The Wire, ktorý Stephena nepriamo prehovoril. Žiadne veľké úsilie k tomu nebolo potrebné, stačilo do prehrávača vložiť jedno z troch CD albumu Return Visit To Rock Mass japonskej folkovo-psychedelickej skupiny Maher Shalal Hasz Baz. Všetko ostatné šlo samo. Ich tvorba Stephena doslova „vzala“. Ako sám vraví, koľkokrát za rok, za niekoľko rokov, počujete niečo, čo sa absolútne vymyká všetkému, čo ste doposiaľ počuli? Ide o úprimnú hudbu, ktorá je od tvorby väčšiny bombastických rockových skupín na hony vzdialená. Zároveň však obsahuje dostatok prívetivých, niekedy až veľmi primitívnych melódií, takže je prijateľná aj pre väčšinového poslucháča. A tak, keď sa Laurence Bell z firmy Domino opäť raz Stephena opýtal, či naozaj nechce založiť vlastné hudobné vydavateľstvo, Stephen už nedokázal odmietnuť. Vznikol Geographic, divízia, ktorá patrí pod Domino a špecializuje sa na muziku, ktorá zatiaľ nie je zaznačená na hudobných mapách. Stephen si zadal jednoduché, no prísne pravidlo: mapovať nepovšimnutú, krásnu a citlivú hudbu.